Business

Remarketing

Remarketing

Niet elke websitebezoeker doet tijdens zijn eerste bezoek direct een aankoop bij je. Toch heeft deze persoon waarschijnlijk interesse in jouw diensten of producten. Met remarketing breng je deze producten of diensten nogmaals onder de aandacht en boost jij je conversies en omzet.

Websnack is de ervaren specialist die exact weet hoe jouw bedrijf het potentieel van remarketing kan benutten. Van Google tot Facebook en van Instagram tot YouTube; wij halen alles uit de kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is en ontwikkelen een succesvolle remarketing campagne op maat.

 

Meer weten over
Remarketing?

    Voordelen van remarketing

    ·         Relevante en doelgerichte advertenties

    ·         Ideaal voor verwerven van naamsbekendheid

    ·         Meer rendement uit je marketingbudget

    ·         Terugkerende omzet genereren

    ·         Grotere kans op conversie

    ·         Lagere advertentiekosten

    Wat is remarketing?

    Remarketing is een online marketing strategie waarmee je eerdere bezoekers van je website opnieuw kunt benaderen met gerichte advertenties. Dat is belangrijk, want slechts 2% van de mensen converteert bij het eerste bezoek. Remarketing helpt je met tekst-, beeld- of videoadvertenties de overgebleven 98% te converteren die eerder bewezen interesse heeft getoond. Een zeer effectieve vorm van zoekmachine adverteren dus.

    We illustreren dit graag met een voorbeeld. Hoe vaak is het niet gebeurd dat jij een product in een webshop bekeek en misschien zelfs in je digitale winkelmandje plaatste, om je bestelling vervolgens niet af te ronden? Misschien was er nog wat twijfel of kwam er simpelweg iets tussen. De kans is groot dat jij je bestelling later bent vergeten en hierdoor nooit bent overgegaan tot aankoop.

    Remarketing voorkomt dat bezoekers van jouw website hetzelfde gebeurt en toont hen op Google of social media advertenties van jouw diensten of producten. Hierdoor ziet iemand die eerder een bepaalde productpagina heeft bezocht exact hetzelfde product langskomen in een advertentie en wordt hij of zij eraan herinnerd om de bestelling alsnog af te ronden.

    Remarketing en retargeting: het verschil in betekenis

    Remarketing en retargeting zijn termen die nog wel eens inwisselbaar worden gebruikt. Toch is er van oudsher een belangrijk verschil tussen deze twee begrippen. In het verleden draaide remarketing namelijk meer om e-mailmarketing (denk aan het sturen van een herinneringsmail aan een webshopbezoeker die zijn bestelling nooit heeft afgerond) dan om advertenties.

    Retargeting daarentegen draaide altijd al specifiek om advertenties. Deze situatie is veranderd sinds Google Ads voor retargeting de term ‘remarketing’ ging gebruiken. Tegenwoordig is remarketing dan ook uitgegroeid tot een containerbegrip dat alle manieren behelst waarop je met advertenties de doelgroepen kunt bereiken die je website al eens eerder bezochten.

    Wat is statische remarketing?

    Reguliere remarketing staat ook wel bekend als statische remarketing of Display remarketing. Hierbij worden beeldadvertenties getoond aan eerdere bezoekers op basis van de parameters van je remarketing lijst. Dit is een lijst met personen die je opnieuw wilt benaderen omdat de kans op conversie groot is.

    In principe krijgen alle bezoekers bij statische remarketing dezelfde advertenties te zien. Een voorwaarde van je remarketing lijst kan echter ook zijn dat na bezoek van een bepaalde pagina andere advertenties worden getoond. Het voordeel van statische remarketing is dat je het in Google Ads relatief eenvoudig kunt opzetten en instellen.

    Wat is dynamische remarketing?

    Daarnaast is er ook dynamische remarketing. Dit gaat verder dan statische remarketing en maakt het mogelijk om bezoekers specifiek advertenties met door hen eerder bekeken producten te tonen. Door de hoge relevantie van deze advertenties vergroot dynamische remarketing de kans op een aankoop of andere gewenste actie sterk.

    Ben jij bijvoorbeeld eigenaar van een webshop in sportvoeding? Stel je eens voor dat iemand tijdens een bezoek alleen een multivitaminesupplement heeft bekeken, maar zijn bestelling nooit heeft afgerond. Met dynamische remarketing kun je aan deze persoon specifiek advertenties met deze multivitamine tonen, waardoor hij wordt getriggerd om zijn aankoop alsnog te voltooien.

    Hoe werkt remarketing?

    Remarketing wordt mogelijk gemaakt door een zogenaamde remarketing tag of remarketing pixel. Dit is een scriptje dat je op elke pagina van je website plaatst om het gedrag van websitebezoekers geanonimiseerd bij te houden. Deze bezoekers worden met behulp van een cookie toegevoegd aan je remarketing lijst, waarna je kunt besluiten om ze op basis van hun kenmerken te segmenteren.

    Kenmerken die een remarketing tag op je website bijhoudt zijn bijvoorbeeld waar een websitebezoeker vandaan komt, welke producten hij heeft bekeken en hoeveel tijd hij in totaal doorbracht op je website. Deze statistieken kun je gebruiken voor om personen uit je remarketing lijst te segmenteren in verschillende doelgroepen, om ze zo met gerichte advertenties te benaderen.

    Welke remarketing kanalen zijn er?

    Remarketing advertenties kun je via verschillende kanalen aan websitebezoekers tonen. Doe je dit via meerdere kanalen tegelijkertijd, dan vergroot het aantal contactmomenten met potentiële klanten en neemt de kans op conversie nog verder toe. Ieder kanaal heeft een eigen remarketing tag of pixel die je hiervoor op je website moet plaatsen.

    Hieronder een overzicht van de belangrijkste remarketing kanalen:

    Google Display Netwerk remarketing

    Via het Google Display Netwerk toon je beeldadvertenties in de vorm van banners aan eerdere bezoekers van je website. In totaal zijn er miljoenen websites en apps aangesloten bij het Google Display Netwerk, waaronder ook Gmail en YouTube. De remarketing lijsten voor je beeldadvertenties kun je aanmaken in Google Ads of met Google Analytics.

    Google RLSA (remarketing lijsten voor zoekadvertenties)

    Met remarketing advertenties kun je ook adverteren in de zoekresultaten van Google. Deze tekstadvertenties verschijnen net als reguliere advertenties bovenaan de zoekresultatenpagina. Omdat je alleen adverteert aan je remarketing lijst (dus mensen die bewezen interesse hebben), betaal je lagere kosten per klik. Wel moet je hiervoor minimaal 1000 mensen op je lijst hebben staan.

    Remarketing op Instagram en Facebook

    Een nadeel van traditioneel adverteren op social media is dat je minder gericht kunt adverteren dan bijvoorbeeld op zoekwoorden in Google. Remarketing lost dit op door jou op Facebook en Instagram onder de aandacht te brengen van jouw specifieke doelgroep. Hiervoor moet je wel eerst een remarketing tag in de vorm van de Facebook Pixel op je website installeren.

    Remarketing op LinkedIn

    Bevindt een groot gedeelte van jouw doelgroep zich op LinkedIn? Dan is dit een ideaal kanaal voor remarketing advertenties. Na het installeren van de LinkedIn Insight Tag op je website kun je aan de slag. Adverteren via remarketing op LinkedIn werkt het beste wanneer je je met je bedrijf richt op B2B of zakelijk georiënteerde doelgroepen.

    Wat zijn de voordelen van remarketing?

    Wanneer je remarketing op de juiste manier inzet, kun je rekenen op de volgende grote voordelen:

    ·         Doelgerichte en relevante advertenties. Je schiet niet meer met hagel, maar benadert rechtstreeks personen die eerder bewezen interesse hebben getoond.

    ·         Grotere kans op conversie. Door de hoge relevantie van advertenties kan remarketing resulteren in een tot wel 70% hogere conversie.

    ·         Relatief lage kosten per klik. De kosten per klik liggen voor remarketing advertenties gemiddeld 34% lager dan bij reguliere tekst- en Display-advertenties.

    ·         Meer rendement uit je budget. Bij een bezoeker die klikt op een remarketing advertentie is de kans op een aankoop of gewenste actie groter.

    ·         Goed voor je naamsbekendheid. Met remarketing kun je advertenties aan jouw doelgroep via meerdere kanalen tonen, waardoor je naamsbekendheid sneller toeneemt.

    ·         Genereert terugkerende omzet. Remarketing kun je niet alleen toepassen voor mensen die je website hebben bezocht, maar ook voor klanten die eerder aankopen hebben gedaan.

    Wat zijn de nadelen van remarketing?

    Met remarketing kunnen jouw advertenties mensen online als het ware overal ‘achtervolgen’. Dat werkt geweldig om je diensten en producten onder de aandacht te brengen, maar kan ook irritatie opwekken. Dat komt vooral omdat mensen je advertenties te vaak zien (die ze hierdoor associëren ze met spam), al eens iets van je hebben gekocht of zich aangetast voelen in hun privacy.

    Je kunt deze risico’s eenvoudig ondervangen door je remarketing campagne op de juiste manier in te stellen. Pas bijvoorbeeld op met overdreven personalisatie en stel een frequency cap in, zodat mensen jouw advertenties een maximaal aantal keer per dag of week te zien krijgen. Ook kun je jouw advertenties uitschakelen voor mensen die al eerder een aankoop bij je hebben gedaan.

    Waarom uitbesteden?

    Verreweg de meeste bedrijven kiezen ervoor om remarketing uit te besteden aan een specialist. Enerzijds komt dit doordat het hen aan de tijd en kennis ontbreekt om remarketing zelf goed op te zetten. Het plaatsen van remarketing tags op de website, het segmenteren van remarketing lijsten en het creëren van succesvolle remarketing advertenties vereist immers de nodige expertise.

    Anderzijds besteden veel bedrijven remarketing uit omdat ze risico’s uit willen sluiten. Zoals hierboven beschreven kan een verkeerd ingestelde remarketing campagne ergernis opwekken bij de doelgroep, waardoor de campagne averechts kan werken en onnodig budget verloren gaat. Een gespecialiseerd online marketing bureau als Websnack weet precies wat nodig is om dit te voorkomen.

    Hoe kies je het juiste marketing bureau?

    Een remarketing bureau kies je op basis van kennis, werkwijze en ervaring. Zoals de mensen op jouw remarketing lijst bewezen interesse hebben in jouw diensten of producten, wil je ook in zee gaan met een specialist die bewezen expertise heeft op het gebied van remarketing via verschillende kanalen. Zo weet je zeker dat je met je campagne jouw doelgroep op de juiste plekken bereikt.

    Cruciaal bij de keuze voor een full-service online marketing bureau zijn ook de werkwijze en filosofie. Hoe beter deze aansluiten op die van jouw bedrijf, hoe groter de kans op een succesvolle langetermijnsamenwerking. Ben jij benieuwd wat de SEA specialisten van Websnack voor jou kunnen betekenen? Neem contact op voor meer informatie of vrijblijvend advies op maat.

    logo

    WILT U OOK EEN
    WINSTGEVENDE
    BOOST NAAR
    ONLINE SUCCESS?

    DOWNLOAD
    NU UW GRATIS
    E-BOOK MET
    TIPS&TRICKS

    Direct weten waar jouw
    online kansen liggen?

    Mail, Chat of Bel met ons voor meer informatie.

    Connect met ons

    August Vordingstraat 20
    7558 AH Hengelo (ov)
    [email protected]

    Copywright 2023 WEBSNACK

    Support

    Privacy