Business

Content optimalisatie

Content optimalisatie

Content optimalisatie

De content op jouw website heeft een grote invloed op je positie in Google. Content optimalisatie van Websnack zorgt ervoor dat jij op belangrijke pagina’s op je website het maximale uit je content haalt. Zo creëer je meer bezoekersverkeer en bereik je sneller en effectiever je doelen.

Content is een belangrijke ranking factor voor Google en is hierdoor een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Websnack is gespecialiseerd in content optimalisatie binnen een diversiteit aan branches en helpt ook jouw bedrijf graag om met sterke content hoger in Google te ranken.

 

Meer weten
over Marketing strategie?

    Content optimalisatie

    De content op jouw website heeft een grote invloed op je positie in Google. Content optimalisatie van Websnack zorgt ervoor dat jij op belangrijke pagina’s op je website het maximale uit je content haalt. Zo creëer je meer bezoekersverkeer en bereik je sneller en effectiever je doelen.

    Content is een belangrijke ranking factor voor Google en is hierdoor een essentieel onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Websnack is gespecialiseerd in content optimalisatie binnen een diversiteit aan branches en helpt ook jouw bedrijf graag om met sterke content hoger in Google te ranken.

    Voordelen van content optimalisatie

    • Betere vindbaarheid van je pagina’s in Google
    • Meer terugkerende bezoekers op je website
    • Content die prettig leest voor je doelgroep
    • Zelf geen tijd kwijt aan content optimaliseren
    • Snelle en punctuele oplevering van teksten
    • Content die converteert en zichzelf terugverdient

    Wat is content optimalisatie?

    Content optimalisatie is het optimaliseren van de content (inhoud) van pagina’s op jouw website. De optimalisatie richt zich in hoofdzaak op het verbeteren van de leesbaarheid, informatiewaarde en vindbaarheid van content. Deze content kan zich bevinden op bijvoorbeeld de dienstenpagina’s, landingspagina’s of blogartikelen op je website.

    Content optimalisatie heeft als voornaamste doel om met je pagina’s hoger in Google te gaan scoren. Deze optimalisatiemethode is dan ook een belangrijk onderdeel van SEO (ook wel bekend als Search Engine Optimization, zoekmachine optimalisatie of zoekmachine marketing). Bijkomend voordeel is dat een goede optimalisatie voor vindbaarheid ook kan leiden tot een betere contentkwaliteit.

    Content optimalisatie en SEO optimalisatie: het verschil

    Hoewel content optimalisatie en SEO optimalisatie veel raakvlakken hebben, zijn het in essentie twee verschillende dingen. Het optimaliseren van een website voor SEO behelst immers meer dan alleen het optimaliseren van de content die erop staat. Bij SEO optimalisatie komen ook factoren als (interne en externe) links, laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en Rich Snippets kijken.

    Content optimalisatie en conversie optimalisatie: het verschil

    Content optimalisatie kan leiden tot een enorme toename van bezoekersverkeer richting je website. Maar wat doe je vervolgens met al die extra bezoekers? Conversie optimalisatie draait om het optimaliseren van je pagina’s voor conversie (het stimuleren van een actie die je wilt dat bezoekers uitvoeren). Denk hierbij aan offerteaanvragen, gratis scans, inschrijvingen of een directe verkoop.

    Hoe werkt content optimalisatie?

    Het optimaliseren van content is een proces dat verloopt in verschillende stappen, die we hieronder een voor een bespreken:

    1). Zoekwoord onderzoek

    Bezoekers komen vanuit Google op je website terecht met een bepaalde vraag of behoefte. Het is belangrijk om deze achterliggende intentie van gebruikers te begrijpen en hiermee rekening te houden bij het optimaliseren van je content. Hierbij wil je voor de lezer eerst een onderwerp formuleren dat relevant is, om hier vervolgens bijpassende zoekwoorden aan te koppelen.

    Zoekwoorden die horen bij de zoekintentie van gebruikers vind je door middel van een zoekwoordonderzoek. Een content optimalisatie bureau zoals Websnack werkt met professionele tools om zo’n onderzoek uit te voeren. Zo krijg je inzicht in de termen waar jouw doelgroep rondom een bepaald onderwerp in Google op zoekt en ontdek je welke vragen er leven die jij kunt beantwoorden.

    2). Zoekwoord optimalisatie

    Wanneer eenmaal duidelijk is op welke termen jouw doelgroep vaak zoekt, kun je deze samen met synoniemen verwerken in je content. Dit wordt ook wel zoekwoord optimalisatie genoemd. Google begrijpt hierdoor dat jouw pagina relevant is voor deze zoektermen en plaatst jouw pagina hoger in de zoekresultaten wanneer gebruikers op deze termen zoeken.

    Hoe relevanter de content op jouw pagina is voor een zoekopdracht, hoe hoger je positie in de zoekresultaten kan zijn. Google bepaalt de relevantie van content onder meer door te kijken hoe vaak zoekwoorden in de tekst voorkomen (de keyword density of zoekwoorddichtheid) en op welke belangrijke plekken dit gebeurt (bijvoorbeeld in de titel, (sub)koppen en meta description).

    Het optimaliseren van zoekwoorden, gerelateerde zoekwoorden en synoniemen is dan ook een belangrijk onderdeel van content optimalisatie. Je wilt hierbij streven naar een natuurlijke verdeling van zoekwoorden en over-optimalisatie vermijden. Een te hoge zoekwoorddichtheid werkt namelijk averechts, doordat Google kan vermoeden dat je de zoekresultaten probeert te manipuleren.

    3). Leesbaarheid verbeteren

    Hoewel de nadruk bij content optimalisatie ligt op het verbeteren van de vindbaarheid, gaat dit vaak samen met het verbeteren van de leesbaarheid van teksten. Google wil namelijk dat gebruikers het antwoord op hun vraag zo snel mogelijk kunnen vinden. Dat lukt niet als de lezer zich eerst een weg moet banen door een onoverzichtelijke brij van woorden – ook al zijn deze SEO-geoptimaliseerd.

    Google heeft verschillende manieren om de leesbaarheid (en informatiewaarde) van content uit af te leiden. Belangrijke statistieken in dit kader zijn bijvoorbeeld de Bounce Rate (het percentage bezoekers dat op je pagina landt en direct weer vertrekt) en de Time On Site (de tijd die bezoekers gemiddeld doorbrengen op je website voordat ze wegklikken).

    Hoe hoger de Bounce Rate en hoe lager de Time On Site, hoe groter de kans dat je content slecht leesbaar is en/of de bezoeker onvoldoende antwoorden geeft op zijn vraag. In een goede content optimalisatie strategie is het verbeteren van de leesbaarheid van teksten dan ook een speerpunt. Bijkomend voordeel is dat je bezoekers zo beter informeert en hierdoor een sterkere band creëert.

    4). Contentlengte en -actualiteit

    Meer is niet altijd beter, maar is bij content wel vaak beter. De lengte van content is een ranking factor voor Google en dat valt logisch te verklaren. Hoe langer immers je content, hoe groter de kans dat je lezers grondig informeert over een onderwerp en hiermee antwoord geeft op al hun vragen. Ook bevat langere content automatisch meer zoekwoorden, gerelateerde termen en synoniemen.

    Content optimalisatie is dan ook niet alleen een kwestie van content schrijven, maar ook van herschrijven en actualiseren. Zo kun je succesvolle content op je website nóg beter laten presteren door het uit te breiden en te optimaliseren. Daarnaast is content in de ogen van Google nooit ‘af’; je moet het regelmatig actualiseren om up-to-date en daarmee relevant te blijven in de zoekresultaten.

    5). Visuele content

    Content bestaat niet alleen uit tekst, maar ook uit onder meer afbeeldingen en video. Deze kunnen bijdragen aan je ranking in Google en je kunt ze net als geschreven tekst optimaliseren voor vindbaarheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bestandsnaam, titel en alt tag. In content optimalisatie speelt dus zeker ook het optimaliseren van visuele content een rol.

    Waarom je content optimaliseren?

    Nu je op dit punt in de tekst bent aanbeland, begrijp je dat content optimalisatie draait om het optimaliseren van je pagina’s voor factoren als relevantie, vindbaarheid, leesbaarheid en actualiteit. Maar wat levert het nu op als je dit doet? Hieronder 6 grote voordelen die het optimaliseren van de content op je website met zich meebrengt:

    • Meer bezoekersverkeer. Goede content trekt bezoekers aan als een magneet en laat ze nog eens terugkomen. Meer bezoekers betekent meer aandacht voor jouw merk.
    • Meer naamsbekendheid. Potentiële klanten die jouw content vaak tegenkomen in Google zullen je naam gaan herkennen. Hierdoor kom je onder de aandacht van een breder publiek.
    • Meer vertrouwen. Content met een hoge informatiewaarde creëert vertrouwen over je autoriteit en expertise. Zo bouw jij gestaag steeds meer loyaliteit op bij je doelgroep.
    • Meer omzet. Bezoekers die jou door je content kennen en vertrouwen, zijn eerder geneigd je diensten of producten af te nemen en converteren daardoor eerder.
    • Meertouchpoints. Beter vindbare content bereikt je doelgroep in zowel de oriëntatie- als conversiefase. Hoe meer touchpoints met mensen, hoe groter de kans op een conversie.
    • Meer backlinks. Goed vindbare en relevante content trekt van nature links aan. Deze backlinks dragen bij aan je rankings en versterken SEO-inspanningen zoals linkbuilding.

    Waarom content optimalisatie uitbesteden?

    Bij het optimaliseren van content komt veel kijken. Het schrijven, uitbreiden en actualiseren van content kost veel tijd en is een terugkerende verplichting die intern druk kan leggen op jouw medewerkers en jezelf. Het uitbesteden van content optimalisatie aan een gespecialiseerd bureau is dan ook een verantwoorde investering die je deze zorg uit handen neemt.

    Websnack heeft veel ervaring met content optimalisatie voor uiteenlopende branches en weet exact welke strategie het beste aansluit op jouw doelgroep. Met het optimaliseren van content hebben wij al vele opdrachtgevers aan meer bezoekersverkeer, een hogere omzet en betere posities in Google geholpen. In combinatie met andere SEO-diensten kunnen we jou indien gewenst geheel ontzorgen.

    logo

    WILT U OOK EEN
    WINSTGEVENDE
    BOOST NAAR
    ONLINE SUCCESS?

    DOWNLOAD
    NU UW GRATIS
    E-BOOK MET
    TIPS&TRICKS

    Direct weten waar jouw
    online kansen liggen?

    Mail, Chat of Bel met ons voor meer informatie.

    Connect met ons

    August Vordingstraat 20
    7558 AH Hengelo (ov)
    [email protected]

    Copywright 2023 WEBSNACK

    Support

    Privacy